Střední škola automobilní, Krnov, příspěvková organizace, Opavská 49,
794 01 Krnov

Zprávy z pobytu

Pozdrav z expedice Budapešť– Maďarsko, Autotronik + Automechanik 2017

11. den (7. 12. 2017)

Druhý čtvrtek v Budapešti. Opět se jako již po několikáté během našeho pobytu probouzíme do dne se zcela jasnou oblohou. Ráno sice pofukoval mírný vítr od Dunaje ale i ten se záhy uklidnil, že to na slunci vypadalo jako na jaře před Velikonocemi. Čas jako stvořený na prozkoumání historických míst Budapešti. Jako ideální se ukázala návštěva královského hradu Budín. Je krásný, to ano, ale Pražský hrad je Pražský hrad a vůbec nevadí, že k němu nevede lanovka jako zde. V prostorách hradu je expozice muzea i nespočet vyhlídkových míst na celou Budapešť. Po třetí hodině odpoledni se slunce začalo sklánět k obzoru, čímž nám připomnělo, že je prosinec a ve stínu to bylo docela dobře znát. Takže jsme udělali čelem vzad a běželi zpět na hostel do teploučka. Je před námi ještě celý týden, takže co jsme nestihli dnes, určitě stihneme ještě napravit. Do večeře pak kluci i s Eliškou komunikovali s přáteli a rodinami. Nejspíš se jim už trochu po domově stýská.

Pedagogický doprovod: Mgr. Aušrele Povilaityte, Petr Kelemen.

12. den (8. 12. 2017)

A máme zde opět poslední pracovní den. Unaveni po pracovním týdnu se scházíme při večeři, kdy jsme všichni spolu. Zde si žáci mezi sebou v debatách vyměňují poznatky. Ať již co se týče odbornosti nebo komunikace a spolupráce se zahraničními spolupracovníky. Jde znát, že pomalu ale jistě dospívají. Mnohdy řeší neskutečné drobnosti. A nejen v práci. Všímají si jich i jinde. Např. že v restauraci kde chodíme na společnou večeři donese obsluha 1 - 2 odlišné jídla nebo jídlo nosí na různých talířích bez tácu, jako jsme zvyklí z našich restaurací, na sklenici když objeví rtěnku anebo na příboru večeři předchozích stolovníků s komentářem, že i takto lze provozovat restauraterství na hlavní třídě v hlavním městě. Co se týká jídla, dostáváme především jídla tradiční maďarské kuchyně. Je dost odlišná od naši české kuchyně, kde většina receptu začíná připravíme jíšku, kdežto maďarský recept určitě slovy: "vsypeme do hrnce dostatečné množství papriky".  Ale i toto všechno k poznávání zajisté patří. J

Dnes nám celičké odpoledne hustě prší, tudíž většina osazenstva se věnuje na pokojích společenským hrám a sledováním filmů. Doufáme, že se přes noc vyprší, abychom mohli opět vyrazit do ulic velkoměsta na místa, která jsme ještě nestihli navštívit.

Pedagogický doprovod: Mgr. Aušrele Povilaityte, Petr Kelemen.

13. den (9. 12. 2017)

Ošklivý víkend. Naše přání na hezké počasí se nevyplnilo. Pršet sice přestalo, ale zvedl se vítr a celý den to foukalo a nepříjemně lezlo pod nehty všem, co se odvážili vystrčit nos s tepla hostelu. Žáci nabírají síly na zítřejší plánovanou akci v rámci projektu Erasmus+. Čeká nás návštěva parlamentu s prohlídkou blízkého okolí a vánočních trhů hojně vyhledávaných turisty.

14. den (10. 12. 2017)

Probudili jsme se do nádherného nedělního dne. Počasí jako na objednávku. I když zubaté, přesto sluníčko nás provázelo na avizovanou návštěvu budapešťského parlamentu. Vyrazili jsme až v 11 hodin,  kdy nás krásně hřálo do zad. Protože jsme měli do prohlídky asi 40 minut času,  prošli jsme v okolí parlamentu. Měli jsme štěstí. V jeden čas se konala mini přehlídka vojenské stráže na nádvoří, která příjemně zkrátila dobu čekání na prohlídku interiérů parlamentu. Skutečně turističtí průvodci nelžou, když toto místo prezentují jako No1 mezi památkami v Budapešti. Nádherné místo, které si žáci užívali s doprovodným výkladem v anglickém jazyce, kdy nám na konci sdělovali své postřehy a kolik toho z cizojazyčného výkladu pochopili. Krásného slunečného dne pak využili k prohlídce nábřeží Dunaje. Pak už jen odpočinout si a připravit se na poslední pracovní týden.

Aušra, Petr a žáci

15. den (11. 12. 2017)

Začal poslední týden pobytu v Budapešti. Žáci se nám rozdělili na několik skupinek. Jedna, kde jsou v práci velice spokojeni s tím, že se něco nového naučí a druhá, která si postěžovala na jednotvárnost práce, což v pneuservise je vcelku logické. Neslyšeli jsme takové zprávy rádi a pokoušeli jsme se s koordinátory sjednat nějakou nápravu. Uvidíme jaký bude výsledek, jsme zde ještě do konce týdne. Tolik k odborné stránce. K zahraničním pobytům zcela jistě patří poznat tradiční jídla země, kde se pobyt koná. Zde netušíme zda bychom dokázali podle celodenní stravy někomu popsat, co jsou tradiční maďarská jídla. Pravděpodobně rajská polévka, protože ta je k večeři poslední týden každý večer a jako hlavní chod si v Maďarsku oblíbili rýži a špagety. Ano je to napsáno s nadsázkou, strava se ani jednomu z nás nelíbí, někteří odmítají na večeře chodit. Velice malé množství na den a jednotvárná strava.

Raději budeme s negativními zprávami pro dnešní den končit.

Aušra, Petr a žáci

16. den (12. 12. 2017)

Šestnáctý den v Budapešti se nesl v duchu hodnocení všeho pozitivního ale i negativního. Trochu k tomu přispěla reakce zástupců společnosti ETEN, kde se podněty a stížností na průběh stáže zabývali. Žáci jako svou reakci požádali pedagogický doprovod o tlumočení závěrů z posezení společnosti ETEN. Toto posezení se uskutečnilo mezi žáky a jejich pedagogickým doprovodem, protože se převážné většině žáků část odpovědi nezdála být zcela oprávněná a správná. Škoda, že se nemohli žádné takové schůzky zúčastnit koordinátorky, které mají pobyt v Budapešti na starost. Bude se psát sice závěrečné hodnocení stáže ale nechtějí všechno nechávat až na něj. Navíc mají obavu zda by v anglickém jazyce dokázali vše správně vyjádřit. Jsme si vědomi, že vždy je a bude stále co zlepšovat. Myslíme, že i o hledání cest při řešení problémů tyto akce mají být. Je velice jednoduché napsat vše bylo "super" a v duchu si myslet pravý opak.

17. den (13. 12. 2017)

Pomalounku se chýlí náš pobyt v Budapešti ke svému závěru. Z pracovních dnů je již stala rutina, cesta do práce i z práce probíhá bez problémů, takže nezbývá než začít přemýšlet nad závěrečnými zprávami. Žáci sedí ve skupinkách a debatují nad obsahem v anglickém jazyce. Myslíme si, že naše jazykářka teď bude mít vcelku perné večery. Zkontrolovat dokumentaci, doplnit a přeložit složitější fráze a obraty. Rovněž "strýček Google" bude mít následující dny asi docela hodně práce, ale po skutečně chutné večeři se domníváme, že půjde práce všem hezky od pera tak, abychom odevzdali dokumentaci k projektu Erasmus+ ve sjednaném termínu v pořádku. Všechny doma srdečně pozdravujeme, my půjdeme ještě nějakou chvíli pracovat.

Aušra, Petr a žáci

18. den (14. 12. 2017).

Dnešní večer byl pravděpodobně pro žáky jedním z nejnáročnějších. Museli napsat zhodnocení celého svého pobytu nejen ve svém mateřském jazyce ale i v angličtině. Jako první se svého úkolu zhostila naše jediná dívka. Ale i klukům se dařilo a do večeře byla převážná část "papírové práce" za nimi. Ještě doladit nějaké drobnosti a můžeme očekávat Kati a Zsanett, naše dvě koordinátorky ze společnosti 1CEBA, na závěrečnou schůzku. Pevně věříme, že závěrečné setkání bude probíhat i přes určité menší problémy v přátelském duchu a po něm se budeme moct začít balit na zpáteční cestu.